2 aprilie, Ziua internațională a autismului

1224
autizmus vilagnapja

Autism, curcubeu splendid

Tulburarea de spectru autist (TSA) este o stare de dezvoltare, care are ca principalele caracteristici funcționarea deviantă în domeniile interacțiunii si comunicării sociale, cu miscări motorice restrânse sau repetitive. Mulți afirmă că autismul nu este o boală, ci o condiție foarte complexă, ce poate fi tratată eficient de către doctori specialisti, doctori naturopați, pedagogi specializați în dezvoltare personală laolaltă, împreună cu părinții. Cele mai recente cercetări sunt de acord că există o interacțiune între gene si mediu care sunt posibilii vinovați acestui autism.

Următoarele metode ar putea fi eficiente:

  • consumarea medicamentelor (antidepresive, paracetamol) în timpul sarcinii respectiv în copilăria timpurie
  • acumularea de metale grele în organism (cuprul, mercurul si alte metale trec prin placentă)
  • lipsa sau surplusul de minerale luate în timpul sarcinii respectiv în copilăria timpurie

De exemplu nivelul scăzut al zincului în pruncie interferează cu maturizarea neuronilor, dar  aici se includ si nivelurile anormal scăzute ale calciului si magneziului, sau excesul aluminiului, cadmiului, plumbului, mercurului si al arsenicului în organism. De exemplu, aluminiul a fost legat de boala Alzheimer si alte demențe, dar poate afecta si funcția mentală a copiiilor.

Acestora se pot alătura tulburări digestive, sensibilitatea alimentară, flora intestinală slabă, respectiv contactul regulat cu alte substanțe chimice din alimente si detergenți, care accentuază simptomele preexistente, în special problemele de comportament. Cel mai adesea, mercurul este încă clasificat drept factor responsabil pentru formarea autismului, dar în special este vorba despre un dezechilibru complex. Dintr-un studiu interesant reiese faptul că, soarecii hrăniți cu mâncare de tip fast food timp de o lună, au dezvoltat un comportament asemănător autismului, ce se manifesta printre altele în a petrece mai puțin timp cu colegii lor sau în a nu iniția interacțiuni cu acestia. Astfel s-a întâmplat si cu urmasii lor. Transformarea funcțională a dietei, omiterea principalilor alergeni (gluten, lactoza, soia, leguminoase, albus de ou) în sine produc de obicei rezultate foarte bune. De asemenea, este important evitarea zahărului rafinat, respectiv personalizarea dietei pe baza testelor de intoleranță alimentară individualizată.

În a doua etapă, este esențială restabilirea echilibrului florei intestinale, reducerea inflamației în intestine, cresterea capacității de a absorbi nutrienții prin înlocuirea enzimelor digestive și prin utilizarea pro- și prebioticelor. Așa-numiții agenți chelator sunt folosiți pentru îndepărtarea metalelor grele, cum ar fi vitamina C, respectiv și de ex. aportul dietetic de seleniu reduce semnificativ toxicitatea mercurului.

În afara transformării nutriției, există multe alte metode prin care putem dezvolta abilitățile copilului nostru.

Următoarele metode ar putea fi eficiente:

  • exerciții de dezvoltare a miscărilor
  • ajutarea somnului cu melatonină
  • terapia ACA (analiză comportamentală aplicată)
  • gimnastica TSMT (antrenament senzorimotor planificat)
  • călărie (terapie ecvestră)
  • terapia Tomatis (antrenament auditiv personalizat cu ajutorul căstilor speciale)
  • terapia neurofeedback.

În grupa Whole Plant Access For Autism mulți folosesc uleiul CBD ca si agent terapeutic. Conform rapoartelor părinților, mulți experimentează un comportament mai echilibrat, scăderea agresivității, cresterea atenției si a capacității de concentrare, după găsirea dozei corecte, ce poate varia foarte mult de la copil la copil. Metoda „lentă, picătură cu picătură” comună uleiului CBD nu este întotdeauna aplicabilă aici. Dacă copilul se agită și mai mult după primele 1-2 picături sau nu suferă nicio modificare, nu trebuie respectat principiul gradării, ci este recomandabil să se înceapă cu 25 mg imediat și să crească cu 5 mg pe săptămână dacă rezultatul nu este satisfăcător. Doza zilnică de CBD al unui copil autist poate fi de 70 până la 90 mg, sau chiar si valoarea multiplă a acestuia.

În final, am rugat un vechi prieten drag să scrie câteva rânduri pe baza experienței sale personale. Sper că rândurile care îmi încălzesc inima vă vor atinge și pe voi. Vă mulțumesc din nou pentru cuvintele și gândurile sincere.

„A scrie despre autism este ca si cum am dori să descriem vremea în 10 propoziții. Este imposibil. Este atât de diferit, de colorat si extrem. Plin de frumusețe și dramă. Există momente în care esti coplesit de dragoste, dar există și momente în care ai dori să fugi de furtună. Sunt doar o mamă care, după 20 de ani de așteptare, a putut experimenta miracolul la 42 de ani. Un suflețel mi s-a mutat în inimă. Când s-a născut fiul meu mic, am observat că a plâns foarte rar. Era remarcabil de calm, de care eram fericită, dar asistenta era îngrijorată pentru că plânsul era cel mai important pentru un copil. Astfel trebuie să-si semnaleze nevoile. A fost doar un bebeluș de câteva săptămâni, când nu se simțea bine în brațele tatălui ei, nu-i plăcea îmbrățișarea lui. Fiecare punct de reper în dezvoltarea lui s-a întâmplat chiar în ultimul moment, sau puțin mai târziu, am sărit si peste mersul târât. Era mai mare când a început să spună cuvinte pe care ulterior le abandonase. La vârsta de un an mergea deja fără ajutor, dar si după o jumătate de an mai târziu mersul îi era greoi. Eram îngrijorată, dar toată lumea (medicul, noua asistentă) mă calma, că nu este nimic rău, copiii nu se dezvoltă la fel. Am simțit că ceva nu e în regulă. În familie există un profesor de educație specială care mi-a confirmat frica. Am început să-l dezvolt, am stabilit o nutriție adecvată și m-am baricadat în cărți și internet. La vârsta de 2 ani, diagnosticul oficial suspectat era tulburarea spectrului autist. Dezvoltatorul mi-a spus să fiu pregătită pentru faptul că băiatul meu n-o să se poate integra la grădiniță, la scoală. Logopedul m-a pregătit să constiintez ca băiatul meu nu va putea spune poezii. Am luptat si cu mediul înconjurător, pentru că nimeni nu a crezut că ar fi vreo problemă. Datorită gimnasticii ghidate, dezvoltării și a unei diete adecvate, s-a produs o schimbare incredibilă. Mă minuneam doar. Acum are 4 ani, intră într-o grădiniță normală, vorbește frumos, se mișcă cu pricepere. Nu spun că ar fi un băiețel obișnuit, deși avem contact vizual, îi plac atingerile, îmbrățișările, copiii, dar îi place enorm joaca cu numerele. El numără în cap, scrie totul pe litere, rezolvă sarcinile școlare. Aceasta este micul lui univers. Autistii sunt oameni foarte vizuali, metoda demonstrării/ilustrării cu imagini si videouri este una foarte importantă.

Tulburarea de spectru autist este asemenea unui curcubeu…este atât de variat. Să le ocrotim si să le ajutăm, pentru că printre ei ar putea fi următorul Albert Einstein, W. A. Mozart, Michelangelo, Charles Darwin, Daryl Hannah sau Messi.

Se spune că persoanele cu autism sunt lipsite de emoție si se concentrează doar pe un singur lucru. Nu este adevărat. Chiar dacă nu-si doresc contact fizic, si aparent nu au nevoie de nimeni, ei fac un lucru foarte important. Ei ne învață. Ne învață pe noi, oamenii „obisnuiți”, să observăm odată ceea ce este acolo înăuntru, în adâncime. Să ne potolim, si doar să fim atenți. Să observăm împreună cu ei  floarea, gândacii, cum suflă vântul morisca de vânt, nisipul, cum se scurge lin în palmă, valurile apei, ce ne cheamă la joacă retrăgându-se apoi iar. Nu trebuie vorbit, nu trebuie râs cu voce tare, nu trebuie spus nimic. Trebuie doar iubit si ajuns într-o stare de liniste deplină. Să respirăm încet, si să admirăm adâncimile si înâlțimile unde ei trăiesc, si să le ajutăm cu tandrețe peste obstacole. Ne învață lucruri importante. 

Indiferent cum e „vremea”, cerul este întotdeauna albastru.””

Note:
https://zoldegeszseg.hu/2020/04/02/aprilis-2-az-autizmus-vilagnapja/