Sprijiniți-vă sistemul imunitar împotriva virusurilor și bacteriilor

826
koronavirus

SISTEMUL IMUNITAR

În timpul iernii sunt publicate zilnic informații noi despre prevenirea sau tratamentul gripei, răcelilor și acum coronavirusului. Vom încerca să adunăm aici tot ceea ce puteți face pentru susținerea funcționării optime a sistemului imunitar. În primul rând, merită clarificat faptul că nu există niciun fel de întărire a imunității, aceasta este în principal o ipoteză  / afirmație falsă creată de specialiștii de marketing. Sistemul nostru imunitar poate funcționa optim, respectiv poate sub- sau supra-funcționa. Astăzi, sistemul imunitar hiperactiv, adică așa-numitele boli autoimune reprezintă cea mai mare provocare, iar odată cu înaintarea vârstei, activitatea imunitară scăzută. În ambele cazuri suntem mult mai susceptibili atât la infecțiile virale, cât și la cele bacteriene.

Ce putem face cu un sistem imunitar sensibil, hiperactiv?

În cazul unei boli autoimune sistemul imunitar declanșează un răspuns imunitar nepotrivit împotriva unei structuri care se găsește în mod normal în organism. Astfel de boli sunt de exemplu artrita reumatoidă, diabetul zaharat de tip 1, boala celiacă, boala Graves-Basedow, tiroidita Hashimoto, sindromul Sjögren, scleroza multiplă, boala Bechterew, lupus eritematos sistemic (LES), vitiligo, colita ulcerativă, sindromul de oboseală cronică, psoriazis etc. În mod tradițional, se încearcă reducerea hiperactivității prin folosirea medicamentelor imunosupresive, respectiv se încearcă tratarea inflamațiilor care însoțesc boala cu medicamente antiinflamatoare steroidiene sau nesteroidiene. Însă acestea, în afară de reacțiile adverse, mai au și o mulțime de alte riscuri. Din ce în ce mai mulți reprezentanți ai medicinei alternative consideră că funcționarea microbiomului, a florei intestinale și a tractului gastrointestinal, precum și alergiile alimentare și intoleranța alimentară influențează foarte mult dezvoltarea bolilor.

În aceste cazuri o soluție utilă poate fi sprijinirea funcționării sănătoase a tractului gastrointestinal și a florei intestinale:

  • consumul de alimente fermentate, amidon rezistent,
  • terapii pe bază de plante medicinale (ex. Capsule de mentă),
  • susținerea funcțiilor gastrice (Betaină HCL, enzime digestive),
  • excluderea alimentelor problematice, a alergenilor (gluten, lactoză, albuș de ou, soia) din dietă 
  • dieta AIP, FODMAP scăzut, dietă paleo / ketogenică,
  • utilizarea terapeutică a ciupercilor medicinale și a micronutrienților (această temă o voi aborda în detaliu în cadrul capitolului următor).

De asemenea, în cadrul unor studii clinice s-a constatat că CBD este eficientă în tratamentul bolilor autoimune.

Ce putem face în cazul unui sistem imunitar slăbit, scăzut?

În ceea ce privește coronavirusul, se pune întrebarea de ce oamenii mai în vârstă dezvoltă complicații severe într-un procent mai mare și de ce sunt protejați tinerii – sau, chiar dacă se infectează, sunt, în majoritatea cazurilor, asimptomatici sau prezintă doar simptome ușoare? Răspunsul se găsește la nivelul celulelor. Îmbătrânirea poate fi asociată cu funcționarea scăzută a celulelor și apoi cu moartea acestora.

Ce se întâmplă în acest caz, care este motivul pentru care celulele obosesc și mor?

Funcționarea corespunzătoare a unei celule, ca orice proces biologic, depinde de energie. Energia necesară pentru celule este produsă de mitocondrii, „centralele noastre electrice” intracelulare. Când scade alimentarea cu energie a unei celule, scade și numărul funcțiilor pe care le îndeplinește, iar dacă nu există suficientă energie pentru o funcționare chiar minimă, celula moare. Sute, mii de mitocondrii din celulele noastre produc compusul care oferă energie, ATP. Acest lucru necesită micro- și macronutrienți. Cum este posibil ca în lumea occidentală plină de oameni obezi și suprahrăniți, celulele noastre aproape că mor de foame? În primul rând, majoritatea alimentelor pe care le consumăm astăzi conțin doar o fracțiune a substanțelor nutritive importante, spre deosebire de alimentele consumate în urmă cu 50 sau 100 de ani. A crescut și consumul de așa-numite alimente non-funcționale, cum ar fi sursele de carbohidrați acelulari și rafinați care conțin gluten (de exemplu produse de patiserie, bere, dulciuri, băuturi răcoritoare cu conținut de zahăr, băuturi alcoolice), în special produsele lactate nefermentate (cazeină, lactoză), leguminoase (lectine) sau grăsimi trans (ulei pentru gătit, margarină). Supraalimentarea are ca rezultat radicali liberi care afectează mitocondriile. O soluție poate fi o dietă limitată în timp sau cu un conținut scăzut de calorii, bineînțeles cu un aport adecvat de micronutrienți, despre care am scris mai în detaliu într-o postare anterioară.

ALIMENTAȚIA

Pe lângă alimentație, ce micronutrienți pot susține funcționarea adecvată a mitocondriilor celulelor noastre? (aportul zilnic recomandat între paranteze)

  • vitamina D (8.000-10.000 UI)
  • Magneziu (400 mg de Mg elementar – de exemplu, Mg-bisglicinat, lactat de magneziu, ascorbat de magneziu)
  • vitamine K1 și K2 (100-200 µg și 900 µg)
  • vitamina A (5.000 UI – retinol, nu caroten)
  • vitamina C (1g = 1.000 mg la fiecare 1-2 ore, acid L-ascorbic pe cale orală)
  • complex B (evitați: acid folic, cianocobalamină, în schimb puteți consuma: metilfolat, hidroxo- și metilcobalamină)
  • Omega-3 (EPA: DHA amestecat, cel puțin 3000 mg, TOTOX să fie sub 8)
  • vitamina E (400 mg – formă mixtă de tocoferol)
  • zinc și cupru (15 mg și 1 mg – picolinat de zinc, glicinat de zinc și metionină de zinc și formă organică, de exemplu, gluconat de cupru)
  • seleniu (200 µg – metil-l-selenocisteina)
  • iod (min. 225 µg – iodură de potasiu și iod elementar)
  • Q10 (2-300 mg)
  • acetil-L carnitină (1-2 g)
  • taurină, creatină (3g)
  • ginzeng
  • resveratrol (50 mg)
  • quercetin (100 mg)
  • aminoacizi (arginină, citrulină, glicină, histidină, carnosină)

Cum funcționează CBD cunoscut și sub denumirea de canabidiol?

Stimularea directă a sistemului nostru endocanabinoid are un efect indirect asupra funcționării sistemului nostru imunitar. Scopul sistemului endocanabinoid este întotdeauna atingerea echilibrului intern, fiind astfel capabil să optimizeze suprafuncționarea și funcționarea scăzută a sistemului imunitar. În timpul epidemiilor sezoniere, vârstnicii și oamenii bolnavi prezintă un risc crescut de infecție. Conform statisticilor din ultimii ani, numărul bolilor autoimune este în continuă creștere, un sistem imunitar care nu funcționează optim este mai sensibil la viruși și bacterii, de aceea, pe lângă respectarea regulilor de bază pentru igienă, la acești pacienți este extrem de important susținerea sistemului imunitar. 

Dacă nu doriți să luați suplimente alimentare, consumați zilnic:

  • 100 g de scoici / creveți (taurină, Ω3, B12, seleniu, zinc, cupru, crom etc.)
  • 100-200 g de carne de vânat sau cefalopode / moluște (Mg) sau 250 – 500 g de dovleac plăcintar (Mg, caroten)
  • 2 gălbenușuri de ou / în cazul sarcinii / alăptării mai degrabă  4-5 bucăți (colină, vitamine B, folat, vitamina A)
  • 50 – 100 g de salată verde (nitrat, folat, carotenoizi, Mg)
  • 150 – 300 g de morcovi (caroten, nitrat) și alte legume rădăcinoase, cum ar fi sfecla, țelina (nitrat)
  • supă de oase / tocană din picioare de porc / piftie de porc / ciorbă de burtă (lizină, glicină)
  • multe fructe mai puțin dulci, cum ar fi coacăzele, agrișele, merele pădurețe etc. (Vitamina C)
  • murături fermentate de casă (https://fermentor.blog.hu/)

Consumați săptămânal:

  • 200 g de ficat de vițel / vită (100 g sunt suficiente, însă în acest caz mai consumați + 20-30 g de ficat de rață / gâscă / pui / porc) (vitamina A (retinol), zinc, cupru, seleniu, colină, vitamine B, folat, K2 etc.)
  • de 2-3 ori pe săptămână somon cu piele/ macrou / sardine (Ω3, seleniu)

Consumați de 1-2 ori/lună:

  • Ficat de cod (Ω3, seleniu, zinc, vitamina A)

RITMUL CIRCADIAN

Pe lângă alimentație și suplimentele alimentare este foarte important (dacă nu mai important) faptul să avem un ritm circadian potrivit (somn bun) și ca nivelul de calorii să nu fie prea scăzut! O doză mare de CBD contribuie la un somn echilibrat și odihnitor.

IGIENĂ VS MICROBIOM

Nu în ultimul rând, și sperăm că acest lucru nu vă sună ciudat și nefamiliar, pentru a preveni boala și pentru a reduce răspândirea infecției, prima și cea mai importantă sarcină a tuturor este să respectăm regulile de igienă, având în vedere în special următoarele:

  • spălarea frecventă și corectă a mâinilor,
  • acoperirea gurii în caz de strănut și tuse
  • evitarea atingerii feței și a contactului fizic
  • evitarea locurilor aglomerate
  • evitarea spațiilor închise (aerisiți-vă locuința în mod regulat)

Există situații care necesită utilizarea de dezinfectanți mai puternici, însă în cazul oamenilor de rând spălarea frecventă și corectă a mâinilor cu apă caldă și săpun timp de cel puțin 30 de secunde este suficientă. În astfel de cazuri, cei mai mulți dintre noi intrăm în panică și suntem foarte preciși și dezinfectăm încet și dezinfectantul… Cu toate acestea, între două sterilizări nu ne-ar strica să ne reamintim că de fiecare dată lansăm un atac total nu doar împotriva potențialilor agenți patogeni, ci și împotriva bacteriilor și ciupercilor benefice care trăiesc pe pielea noastră.

Dacă continuăm această practică mult timp, fără a pune cel puțin la fel de mare accent pe restabilirea microflorei naturale, vom slăbi cea mai importantă linie de apărare a pielii noastre într-un timp foarte scurt – permițând agenților patogeni să intre prin microleziuni și suprafețe cutanate dezgolite. Adică exact acelor agenți, împotriva cărora dorim să ne protejăm cel mai mult.